Приветствую Вас, Гость
Главная » Статьи » Мои статьи

Дисграфія
Писемне мовлення – це одна з форм існування мови, яка протиставляється усному мовленню. На відміну від усного, писемне мовлення формується виключно за умов цілеспрямованого навчання, тобто механізми складаються в період навчання грамоти та вдосконалюються продовж подальшого навчання. Також писемне мовлення має більш складну психофізіологічну організацію. Усне мовлення здійснюється переважно за рахунок мовнорухового та мовнослухового аналізаторів, тоді як писемне мовлення є зорово-слухомоторним утворенням.

Писемне мовлення складається, в свою чергу, з двох форм: читання та письма. Вони тісно пов’язані між собою та існують у взаємозворотньому зв’язку. Адже письмо – це перекодування усного мовлення у графічну форму, а читання – декодування письма відповідно в усне мовлення.

Будь-яка інформація, яку отримує людина ззовні, поступає до нас у закодованому вигляді. Саме за допомогою інтелектуальної діяльності ми в змозі зрозуміти отриману інформацію

Критерії відмежування патологічних помилок від непатологічних:

стійкість,  здатність закріплюватись та збільшуватись.

Для визначення специфічних порушень письма прийнято кількісний кри­терій: відставання в навичці письма на 2 і більше стандартних помилок (або на 1,5 —2 класи) від рівня засвоєння інших предметів за відсутності істотних порушень інтелекту, зору або слуху.

Поширеність порушень письма - від 6 до 7% (за О.Корнєв) або від 3 до 15% (за Т. Пічугіна). Поширеність залежить від ста­тевої належності (у хлопчиків у 4,5 р частіше - Корнєв), так і від характеру писемності. Найвищий показник в англомовних країнах (10—15 %) та у Венесуелі (33 %), в нашій країні показник є менший. Діти, які оволоділи фонетичним складовим письма, кількість дисграфій, дислексій значно більша, ніж у дітей, які засвоїли ієрог­ліфічну писемність – специфіка мови та писемності є чинником поширення.

Основними симптомами є стійкі специ­фічні помилки, без порушень інтелек­ту або сенсорного розвитку чи нерегулярності навчання.

Типи помилок

Садовнікова виділяє 3 групи поми­лок:

·     на рівні літери та складу: порушення звукового аналізу; фонематичного сприймання; змішування букв за кінетичною схожістю; персеверації та антиципації.

·     на рівні слова - окреме написання слова; на­писання разом службових частин мови з наступним або поперед­нім слово, зміщення меж слів

·     на рівні речення – аграматизми: порушення зв’язку між словами у реченні; неправильне позначення меж речення; пропуски, перестановки слів у ре­ченні

Р. Лалаєва:

·     спо­творення та заміни;

·     спотворення звукоскладової структури;

·     порушення злитості напису окремих слів;

·       аграматизми на письмі.

Класифікація дисграфії за Р. Лалаєвою

 

      Вид дисграфії

Симптоматика

Можливі причини і помилки

 

 

Артикуляторно- акустична

Заміна, пропуски букв, які відповідають замінам та пропускам звуків в усному мовленні.

  Іноді заміни букв на письмі залишаються і після їх усунення в усному мовленні.

 Спостерігається у дітей з поліморфною дислалією, ринолалією та дизартрією

Спираючись на дефектну вимову звуків, відображає неправильну вимову на письмі.

Це можна пояснити тим, що при внутрішньому промовлянні у дитини немає ще достатньої опори на правильну артикуляцію, тому що не сформовані чіткі кінестетичні образи звуків.

 

 

Акустична дисграфія (дисграфія на основі порушень фонемного розпізнавання)

Заміна букв, що позначають фонетично близькі звуки (свистячі-шиплячі, дзвінкі-глухі). В усному мовленні звуки вимовляються правильно. В тяжких випадках змішуються букви які позначають артикуляторно і акустично далекі звуки (л-к, б-в, п-н) які правильно вимовляються.

Р. Лєвіна, Л. Спірова пов’язують зміни букв на письмі з фонематичним недорозвиненням, з не сформованістю уявлень про фонему, з порушеннями операції вибору фонеми.

Є. Соботович, О.Гопіченко, Е. Данілавічюте пов’язують з порушеннями фонематичних уявлень про акустично близькі звуки, а також з недостатнім використанням  слухового контролю.

 

Дисграфія внаслідок порушення мовного аналізу та синтезу

Спотворення на письмі звуко-буквенної або морфологічної структури речення.

Характерні помилки:

1)Пропуск, перестановка та додавання в слово зайвих букв.

2)Написання разом слів, особливо прийменників з іншими словами, роздільне написання частин слова.

3)Відсутність позначень між реченнями, пропуск слів та частин речення, неправильне визначення меж речення.

Не сформованість фонематичного аналізу і синтезу. Порушення різних форм аналізу і синтезу: синтаксичного, морфологічного, фонематичного, та фонологічних і синтаксичних узагальнень.

 

 

Аграматична дисграфія

Аграматизми на письмі на рівні слова, словосполучення, речення та тексту.

На рівні зв’язного писемного висловлювання труднощі у встановленні логічних та мовних зв’язків між реченнями.

На рівні речення – спотворення морфологічної структури слова, заміна префіксів, суфіксів, вживання не правильних закінчень під час узгодження слів.

Недорозвинення граматичної будови мовлення: морфологічних та синтаксичних узагальнень.

Лексико-граматичне недорозвинення

 

 

Оптична дисграфія

Заміна й викривлення графічного образу букв, які близькі за оптико-просторовими ознаками

Дзеркальне письмо.

Недорозвиток зорового гнозису, аналізу та синтезу, просторових уявлень та зорової пам’яті

 

Психофізіологічні  механізми  письма

Письмо є складною мовленнєвою діяльністю, що відображає розвиток можливостей розрізнювати смисловий бік вербальної інформації і позначати її  графічними знаками.  Письмо здійснюється на основі  розвитку усного мовлення. Реалі­зація процесу письма потребує  роботи 4 ана­лізаторів: мовнорухового, мовнослухового, зорового, та рухового.

Письмо у дітей є  довільним видом навчальної діяльності .  Письмо дорослої людини  є автоматизоване і характеризується цілісністю, зв'язністю, є синтетичним процесом. Образ слова відтворюється не елементами, а як 1 ціле, 1 мотор­ним актом. Здійснюється під контролем: кінестетичним і зоровим, а іноді слуховим. Автоматизоване письмо відповідає інтеріоризації психічної  дії (переведення у внутрішній план) за умови опрацювання всіх скла­дових компонентів психічної дії.

                                 Статтю підготувала Логопед Світлана Анатоліївна

Категория: Мои статьи | Добавил: admin (10.06.2012) | Автор: Светлана Аналтолиевна
Просмотров: 5180 | Комментарии: 2 | Теги: дисграфия | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 1
1 Sergagomo  
0
<a href=http://zmkshop.ru/>изделия из металла под заказ москва</a>

Имя *:
Email *:
Код *: