Главная » Статьи » Мои статьи |
Писемне мовлення – це одна з форм існування
мови, яка протиставляється усному мовленню. На
відміну від усного, писемне мовлення формується виключно за умов
цілеспрямованого навчання, тобто механізми
складаються в період навчання грамоти та вдосконалюються продовж подальшого
навчання. Також писемне мовлення має більш складну психофізіологічну
організацію. Усне мовлення здійснюється переважно за рахунок мовнорухового та
мовнослухового аналізаторів, тоді як писемне мовлення є зорово-слухомоторним
утворенням.
Писемне мовлення складається, в свою чергу, з двох форм: читання та письма. Вони тісно пов’язані між собою та існують у взаємозворотньому зв’язку. Адже письмо – це перекодування усного мовлення у графічну форму, а читання – декодування письма відповідно в усне мовлення. Будь-яка інформація, яку отримує людина ззовні, поступає до нас у закодованому вигляді. Саме за допомогою інтелектуальної діяльності ми в змозі зрозуміти отриману інформацію Критерії відмежування патологічних помилок від непатологічних: стійкість, здатність закріплюватись та збільшуватись. Для визначення специфічних порушень письма прийнято кількісний критерій: відставання в навичці письма на 2 і більше стандартних помилок (або на 1,5 —2 класи) від рівня засвоєння інших предметів за відсутності істотних порушень інтелекту, зору або слуху. Поширеність порушень письма - від 6 до 7% (за О.Корнєв) або від 3 до 15% (за Т. Пічугіна). Поширеність залежить від статевої належності (у хлопчиків у 4,5 р частіше - Корнєв), так і від характеру писемності. Найвищий показник в англомовних країнах (10—15 %) та у Венесуелі (33 %), в нашій країні показник є менший. Діти, які оволоділи фонетичним складовим письма, кількість дисграфій, дислексій значно більша, ніж у дітей, які засвоїли ієрогліфічну писемність – специфіка мови та писемності є чинником поширення. Основними симптомами є стійкі специфічні помилки, без порушень інтелекту або сенсорного розвитку чи нерегулярності навчання. Типи помилок Садовнікова виділяє 3 групи помилок: · на рівні літери та складу: порушення звукового аналізу; фонематичного сприймання; змішування букв за кінетичною схожістю; персеверації та антиципації. · на рівні слова - окреме написання слова; написання разом службових частин мови з наступним або попереднім слово, зміщення меж слів · на рівні речення – аграматизми: порушення зв’язку між словами у реченні; неправильне позначення меж речення; пропуски, перестановки слів у реченні Р. Лалаєва: · спотворення та заміни; · спотворення звукоскладової структури; · порушення злитості напису окремих слів; · аграматизми на письмі. Класифікація дисграфії за Р. Лалаєвою
Психофізіологічні механізми письма Письмо є складною мовленнєвою діяльністю, що відображає розвиток можливостей розрізнювати смисловий бік вербальної інформації і позначати її графічними знаками. Письмо здійснюється на основі розвитку усного мовлення. Реалізація процесу письма потребує роботи 4 аналізаторів: мовнорухового, мовнослухового, зорового, та рухового. Письмо у дітей є довільним видом навчальної діяльності . Письмо дорослої людини є автоматизоване і характеризується цілісністю, зв'язністю, є синтетичним процесом. Образ слова відтворюється не елементами, а як 1 ціле, 1 моторним актом. Здійснюється під контролем: кінестетичним і зоровим, а іноді слуховим. Автоматизоване письмо відповідає інтеріоризації психічної дії (переведення у внутрішній план) за умови опрацювання всіх складових компонентів психічної дії. Статтю підготувала Логопед Світлана Анатоліївна | |||||||||||||||||||||||||
Просмотров: 5180 | Комментарии: 2
| Теги: |
Всего комментариев: 1 | ||
| ||